Jak nadać paczkę w paczkomacie?
Paczkomaty cieszą się coraz większą popularnością wśród osób nadających i odbierających przesyłki. Dzieje się tak dlatego, że korzystanie z ich pomocy jest wygodne, szybkie i tanie. Aktualnie na terenie naszego kraju działa ponad pięć tysięcy takich urządzeń i regularnie pojawiają się one w kolejnych lokalizacjach. Paczkomaty są najczęściej usytuowane w pobliżu galerii handlowych, stacji benzynowych czy supermarketów, nie ma więc problemu z ich dostępnością. Obsługa paczkomatu nie jest skomplikowana - wystarczy jedynie znać zasady postępowania.
Przed nadaniem przesyłki powinniśmy ją starannie zapakować, zwracając szczególną uwagę na przedmioty szklane i delikatne. Ponadto, paczkę należy dokładnie zmierzyć - aby móc określić wysokość opłaty za jej nadanie. Ze względu na ograniczoną pojemność skrytek, w paczkomatach możemy nadawać przesyłki o określonych gabarytach. Gabaryt A posiada maksymalne wymiary: 8x38x64 cm i jest to tzw. "mała paczka”. Gabaryt B ma wymiary: 19x38x64 cm i jest to tzw. "średnia paczka”. Natomiast "paczka duża” - posiada gabaryty C, czyli 41x38x64 cm. Żadna z przesyłek, niezależnie od jej wymiarów, nie może przekraczać wagi 25 kilogramów.
Jak nadać paczkę w paczkomacie
Naszą przesyłkę możemy nadać w paczkomacie na dwa sposoby: bezpośrednio w paczkomacie lub nadając i dokonując płatności on-line. Obydwie metody są nieskomplikowane i wygodne, jednakże, aby nadać paczkę przez internet musimy mieć dostęp do drukarki.
Metoda I: nadajemy paczkę bezpośrednio w paczkomacie
Aby nadać paczkę bezpośrednio w paczkomacie udajemy się do najbliżej usytuowanego paczkomatu i kierujemy się wytycznymi pojawiającymi się na wyświetlaczu:
wybieramy opcję bezpośredniego nadania w paczkomacie,
podajemy gabaryty przesyłki,
podajemy swoje dane kontaktowe: numer telefonu komórkowego i adres e-mail,
podajemy dane odbiorcy przesyłki - jego numer telefonu i adres e-mail,
wprowadzamy adres docelowego paczkomatu,
dokonujemy opłaty kartą płatniczą lub korzystając z usługi Blik na telefonie,
po otwarciu się skrytki - wkładamy do niej naszą przesyłkę i zatrzaskujemy drzwiczki.
Po nadaniu przesyłki, na numer naszego telefonu oraz adres e-mail zostanie przesłana informacja potwierdzająca umieszczenie jej w paczkomacie. Ponadto, będziemy również informowani o aktualnym statusie przesyłki.
Metoda II: nadajemy i opłacamy paczkę przez Internet
W tym przypadku korzystamy ze strony InPost, znajdujemy sekcję ”Szybkie nadania” i kierujemy się zawartymi w niej poleceniami:
- wybieramy sposób dostawy: paczkomat, punkt odbioru paczek lub adres domowy,
wybieramy rozmiar paczki: mały, średni lub duży - w zależności od jej wymiarów,
podajemy swoje imię, nazwisko lub nazwę firmy oraz numer telefonu komórkowego i adres e-mail,
wybieramy paczkomat, z którego chcemy nadać naszą przesyłkę,
podajemy paczkomat, punkt odbioru paczek lub adres, pod który ma trafić paczka,
podajemy imię i nazwisko odbiorcy przesyłki oraz jego numer telefonu i adres e-mail,
jeżeli wybraliśmy opcję dostawy na adres domowy - podajemy również dane adresowe odbiorcy,
decydujemy, czy chcemy skorzystać z ubezpieczenia przesyłki,
opłacamy przesyłkę,
drukujemy wygenerowaną etykietę,
naklejamy etykietą na naszą paczkę,
udajemy się do wybranego paczkomatu, na ekranie wybieramy opcję „mam już paczkę ze specjalną etykietą”,
skanujemy kod znajdujący się na etykiecie,
jeżeli paczkomat nie jest wyposażony w skaner - dane wprowadzamy manualnie,
wkładamy przesyłkę do schowka i starannie zatrzaskujemy drzwiczki.
W przypadku nadania paczki przez Internet również będziemy na bieżąco informowani o statusie nadanej przesyłki. Nasza paczka powinna dotrzeć do adresata w terminie do 48 godzin. Korzystanie z paczkomatu jest proste, szybkie i bezpieczne, zarówno dla samej przesyłki, jak i dla danych osobowych wprowadzanych podczas nadawania. Warto więc wykorzystać ten sposób nadawania przesyłek, szczególnie jeżeli zależy nam na terminowym i sprawnym ich dostarczeniu.