Paczkomaty cieszą się coraz większą popularnością wśród osób nadających i odbierających przesyłki. Dzieje się tak dlatego, że korzystanie z ich pomocy jest wygodne, szybkie i tanie. Aktualnie na terenie naszego kraju działa ponad pięć tysięcy takich urządzeń i regularnie pojawiają się one w kolejnych lokalizacjach. Paczkomaty są najczęściej usytuowane w pobliżu galerii handlowych, stacji benzynowych czy supermarketów, nie ma więc problemu z ich dostępnością. Obsługa paczkomatu nie jest skomplikowana - wystarczy jedynie znać zasady postępowania.

Przed nadaniem przesyłki powinniśmy ją starannie zapakować, zwracając szczególną uwagę na przedmioty szklane i delikatne. Ponadto, paczkę należy dokładnie zmierzyć - aby móc określić wysokość opłaty za jej nadanie. Ze względu na ograniczoną pojemność skrytek, w paczkomatach możemy nadawać przesyłki o określonych gabarytach. Gabaryt A posiada maksymalne wymiary: 8x38x64 cm i jest to tzw. "mała paczka”. Gabaryt B ma wymiary: 19x38x64 cm i jest to tzw. "średnia paczka”. Natomiast "paczka duża” - posiada gabaryty C, czyli 41x38x64 cm. Żadna z przesyłek, niezależnie od jej wymiarów, nie może przekraczać wagi 25 kilogramów.

Jak nadać paczkę w paczkomacie

Naszą przesyłkę możemy nadać w paczkomacie na dwa sposoby: bezpośrednio w paczkomacie lub nadając i dokonując płatności on-line. Obydwie metody są nieskomplikowane i wygodne, jednakże, aby nadać paczkę przez internet musimy mieć dostęp do drukarki.

Metoda I: nadajemy paczkę bezpośrednio w paczkomacie

Aby nadać paczkę bezpośrednio w paczkomacie udajemy się do najbliżej usytuowanego paczkomatu i kierujemy się wytycznymi pojawiającymi się na wyświetlaczu:

  • wybieramy opcję bezpośredniego nadania w paczkomacie,

  • podajemy gabaryty przesyłki,

  • podajemy swoje dane kontaktowe: numer telefonu komórkowego i adres e-mail,

  • podajemy dane odbiorcy przesyłki - jego numer telefonu i adres e-mail,

  • wprowadzamy adres docelowego paczkomatu,

  • dokonujemy opłaty kartą płatniczą lub korzystając z usługi Blik na telefonie,

  • po otwarciu się skrytki - wkładamy do niej naszą przesyłkę i zatrzaskujemy drzwiczki.

Po nadaniu przesyłki, na numer naszego telefonu oraz adres e-mail zostanie przesłana informacja potwierdzająca umieszczenie jej w paczkomacie. Ponadto, będziemy również informowani o aktualnym statusie przesyłki.

Metoda II: nadajemy i opłacamy paczkę przez Internet

W tym przypadku korzystamy ze strony InPost, znajdujemy sekcję ”Szybkie nadania” i kierujemy się zawartymi w niej poleceniami:

  • wybieramy sposób dostawy: paczkomat, punkt odbioru paczek lub adres domowy,
  • wybieramy rozmiar paczki: mały, średni lub duży - w zależności od jej wymiarów,

  • podajemy swoje imię, nazwisko lub nazwę firmy oraz numer telefonu komórkowego i adres e-mail,

  • wybieramy paczkomat, z którego chcemy nadać naszą przesyłkę,

  • podajemy paczkomat, punkt odbioru paczek lub adres, pod który ma trafić paczka,

  • podajemy imię i nazwisko odbiorcy przesyłki oraz jego numer telefonu i adres e-mail,

  • jeżeli wybraliśmy opcję dostawy na adres domowy - podajemy również dane adresowe odbiorcy,

  • decydujemy, czy chcemy skorzystać z ubezpieczenia przesyłki,

  • opłacamy przesyłkę,

  • drukujemy wygenerowaną etykietę,

  • naklejamy etykietą na naszą paczkę,

  • udajemy się do wybranego paczkomatu, na ekranie wybieramy opcję „mam już paczkę ze specjalną etykietą”,

  • skanujemy kod znajdujący się na etykiecie,

  • jeżeli paczkomat nie jest wyposażony w skaner - dane wprowadzamy manualnie,

  • wkładamy przesyłkę do schowka i starannie zatrzaskujemy drzwiczki.

W przypadku nadania paczki przez Internet również będziemy na bieżąco informowani o statusie nadanej przesyłki. Nasza paczka powinna dotrzeć do adresata w terminie do 48 godzin. Korzystanie z paczkomatu jest proste, szybkie i bezpieczne, zarówno dla samej przesyłki, jak i dla danych osobowych wprowadzanych podczas nadawania. Warto więc wykorzystać ten sposób nadawania przesyłek, szczególnie jeżeli zależy nam na terminowym i sprawnym ich dostarczeniu.