Wysyłanie listu to bardzo prosta sprawa, jednak dla obecnie jest to przestarzała metoda komunikacji, dlatego wiedza jak poprawnie wysłać list nie jest tak oczywista. Wysyłanie listu to nie tylko pójście na pocztę celem nadania – to także poprawne zaadresowanie, przyklejenie odpowiedniego znaczka i wypełnienie potwierdzenia nadania na poczcie. Jak wysłać list szybko i sprawnie? Podpowiadamy niżej.


Rodzaje przesyłek pocztowych

Poczta Polska idzie z duchem czasu i umożliwia klientom wybór rodzaju przesyłki dopasowanej do ich potrzeb i zasobów finansowych. Dwa główne rodzaje listów jakie można wyróżnić to:

  • listy ekonomiczne – ten rodzaj przesyłek jest tańszy, jednak ich wadą jest dłuższy czas dostawy oraz możliwe opóźnienia,
  • listy priorytetowe – to zdecydowanie szybszy (ale nieco droższy od ekonomicznego) rodzaj wysyłania listów, który wyróżnia się także możliwością śledzenia przesyłki.

Czas dostarczenia listów ekonomicznych to ok. trzy dni robocze, natomiast listy priorytetowe mogą być dostarczone nawet następnego dnia roboczego. Warto jednak pamiętać, aby nadać list do godz. 15, ponieważ wtedy zwiększa się szansa, że szybciej dotrze on do odbiorcy.

Wymiary przesyłek pocztowych

Aby przesyłkę pocztową można było określić mianem listu, musi spełnić określone wymagania. Jednym z nich jest odpowiednia wielkość i waga. Maksymalna waga przesyłki listowej nie może przekraczać dwóch kilogramów. Jeśli chodzi o wymiary listu to:

  • maksymalnie: suma długości, szerokości i wysokości nie może przekroczyć 900 mm, przy czym największy z tych wymiarów, czyli długość, nie może przekroczyć 600 mm,
  • minimalnie: wymiary strony adresowej nie mogą być mniejsze niż 90 x 140 mm.

Jak zaadresować kopertę?

Aby poprawnie zaadresować kopertę potrzebne są dwa rodzaje danych – nadawcy i odbiorcy (adresata). Nadawca to osoba wysyłająca list, a odbiorca to osoba, do której jest on skierowany. Poprawne zaadresowanie koperty gwarantuje bezproblemowe dostarczenie jej do celu.

Jak zaadresować list krok po kroku?

  1. Adres nadawcy należy wpisać w lewym górnym rogu koperty. Jeżeli list jest wysyłany za granicę należy w ostatniej linijce napisać wielkimi literami nazwę kraju, z którego jest on wysyłany (przykładowo, jeśli wysyłasz list z Polski do Wielkiej Brytanii najlepiej jeśli napiszesz na dole „Poland”).
  2. Adres odbiorcy należy wpisać w prawym dolnym rogu koperty (czyli przeciwległym). Dane, których potrzebujesz to imię, nazwisko i adres (włącznie z kodem pocztowym). Jeśli wysyłasz list za granicę to w ostatniej linijce wpisz nazwę kraju, do którego go wysyłasz. Najlepiej zrób to w języku angielskim lub francuskim (używanie francuskiego jest bardziej staromodną formą, jednak nadal dość powszechnie spotykaną).
  3. Ostatnim krokiem jest naklejenie znaczka pocztowego. Musisz zrobić to w prawym górnym rogu koperty. Znaczek zakupisz na poczcie – będzie on inny dla listu ekonomicznego, a inny dla priorytetowego.

Jak nadać list?

List można nadać na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest wrzucenie go do skrzynki pocztowej lub przekazanie bezpośrednio listonoszowi. Tego typu list nazywamy nierejestrowanym ze względu na to, że nie ma możliwości śledzenia przesyłki ani otrzymania informacji o tym, czy dotarła ona do celu. Drugim sposobem na nadanie listu jest pójście do najbliższej placówki poczty, w której należy poprosić o dowód nadania. Po wypełnieniu go trzeba podejść z nim i zaadresowanym listem do okienka. Pracownik poczty zważy list, obliczy jego koszt i wpisze numer przesyłki, a także zapyta, czy list ma być nadany priorytetowo. List nadany na poczcie jest listem rejestrowanym i można uzyskać informacje o jego trasie i momencie dostarczenia do adresata.

Co można wysłać listem?

Listem można wysłać przede wszystkim korespondencję papierową. Popularne jest także przesyłanie listowne wszelkiego rodzaju dokumentów urzędowych lub ważnych formalnych pism, np. decyzji dostania się na studia czy wyników z egzaminów. Obecnie przesyłki listowne są stosowane ze względu na ich oficjalny charakter lub ponadczasowość.